Mine Mastodon-sider i «Allheimen»*  •Engelsk   •Norsk •Norsk/Engelsk

Chucks

I romjula 2022 skrev jeg meg inn i «Allheimen», som er det norske navnet på «The Fediverse». Dette er de nye sosiale internett-mediene etter at WWW ble kuppet av globale tsarer; Facebook, Twitter, Amazon osv. 

Allheimen er en ny plattform for sosiale tjenester på internett. Programvaren som brukes; Mastodon i mitt tilfelle, er åpen og gratis. Med denne kan digitale samfunn kommunisere og utveksle alt som skapes på en av tjenestene med alle de andre samfunn i «Fediverse», som er navnet på denne delen av internett. Men det skjer på visse betingelser som hvert enkelt samfunn styrer selv. De styres (modereres) mer og mindre bra. Toleransen dem i mellom kan være så som så, omtrent som i utelivet. Jeg har av slike grunner tre profiler på hver sin server. Det handler også om språk.

Man starter med å registrere seg på serveren, presentere seg og lage noen innlegg som viser hva man vil bidra med. Et par av mine første til høyre. De vil sammenfalle med tematikk, interesseområder man legger inn automatiske søk på. Det er lett å finne andre profiler i samme gate å følge. 

Med hvilken som helst nettleser kan du gå dit, og derfra videre ut i Allheimen om du ønsker. (Det var en gjeng målfolk som oversatte Fediverse-terminologien først.) Mastodon er serverprogramvare som kan benyttes gratis og ikke krever all verdens kodekunster å dra i gang på egen eller leid server på internett. Nesten som Wordpress for bloggere har vært i mange år nå. Slike blogger lar seg også lett koble til og bli en del av Allheimen. Mastodon er bare en av flere server-plattformer, men den som nå driver flest «instanser» i Allheimen. Den har flest brukere og utviklere! rundt seg. Med stor begeistring lager de ikke minst Mastodon-apper på iPhone. Det markedet forsvant brått da Twitter stengte for slike utvikleres produkter.

Tekologarkenes sosiale tjenester har nådd sine grenser. «Enshittification»*, som det kalles, brer om seg der. Jeg har opplevd det selv. Etter to år på Instagram begynte algoritmene der å nekte meg å følge noen som helst nye, også de forslagene de legger fram selv uavlatelig. Jeg har rapportert feilen siden i fjor høst. «Takk for at du rapporterte feilen», svares det hver gang. Men ingen er lenger der som vil rette den. 

Dessuten blir meldingene fra de jeg følger servert i stadig nye «timelines». Det vil si at rekkefølge og sammenblanding med reklame, sponset og foreslått innhold klønes til mer og mer. Ofte ser jeg gamle meldinger jeg har sett tidligere ligge øverst mens nye dukker opp lenger nede. Forvirringen er åpenbart villet, men tilrettelagt av folk som ikke lenger forstår sine egne algoritmer. Antallet ansatte som skal passe på og vedlikeholde tjenesten synker også. Amazon sparket nylig 18000 medarbeidere samtidig. Twitters nye eier Elon Musk startet med vel kjent kaos og masseoppsigelser.

*Alt dette er grundig forklart av Cory Doctorow.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

phbtredreier på Instagram, for den som fortsatt bruker Metas tjenester

https://www.instagram.com/phbtredreier/

phbtredreiers Instagram-side følges i hovedsak av tredreiere. De jeg selv har kommunisert med er også mest tredreiere. Grunnen til at jeg startet med dette for vel to år siden var nettopp å følge med særlig på aktivitetene til mine lærere i Norge og Irland. Ellers har jeg aldri ønsket å bruke Twiter, Facebook osv. Jeg fortsatte med fotos til mine følgere av det jeg holdt på med fram til april 2024. Heretter legger jeg tredreiestoff ut på www her: https://mastodon.art/@berrefjord 

April 2024 ble det «end of story» 

Da kom beskjeden man kunne vente seg fra Instagram-eier Meta om at de enten skulle få bruke arbeidet mitt der som de ville, eller jeg må ut med 110 kroner i måneden. Det skulle fjerner reklamen, men neppe deres uetiske bruk av mine bidrag der på andre måter. 

14. juni 2024 har temaet nådd toppen i norsk offentlighet, med denne saken i NRK: